Ak vozidlo stojí dlhší čas, môže to poškodiť jeho pneumatiky. Výsledkom sú ploché miesta. Ale môžete tomu zabrániť.
Takto sa vytvárajú ploché miesta
Keď pneumatiky zostanú dlhšiu dobu v rovnakej polohe, hmotnosť auta sa prenáša na to isté miesto. Tento proces deformuje pneumatiky. Vysoká aj nízka teplota ovplyvňuje elasticitu gumy a prispieva k procesu deformácie. Čím ťažšie je vozidlo, tým intenzívnejší je tlak na pneumatiku. Pneumatika karavanu je zjavne vystavená úplne inému zaťaženiu ako pneumatika mopedu. Na niektorých pneumatikách môžete vidieť ploché miesta - pneumatika skrátka už nie je guľatá. Tieto ploché miesta sú tiež citeľné pri jazde. Auto skáče a kýve sa. Takéto deformácie spôsobené dlhou nečinnosťou sa môžu po prvom kilometri jazdy vyriešiť samy. Jazda na takých pneumatikách je samozrejme škodlivá. Namáha materiál a robí pneumatiky náchylnejšie na ďalšie poškodenie alebo na vytváranie nových plochých miest. Ak pocit z jazdy zostane zlý, znamená to, že pneumatika utrpela trvalé poškodenie alebo sa objavila nerovnováha. V obidvoch prípadoch by ste auto mali priviesť k mechanikovi na konzultáciu a opravu.
Preventívne opatrenia
Ak viete, že vaše vozidlo nebolo dlhší čas v pohybe, môžete zabrániť vzniku plochých miest. Vlastníci veteránov, kabrioletov a motocyklov (zvyčajne jazdia iba v lete), karavanov a prívesov by preto o tom mali premýšľať vopred. Najjednoduchšia vec, ktorú možno urobiť, je pravdepodobne len to, že pneumatiky vyzujeme, takže ploché miesta sa nevytvoria vôbec. Odporúča sa tiež mierne zvýšiť tlak v pneumatikách skôr, než vozidlo odstavíte. Ak na to máte čas, môžete sa uistiť, že sa pneumatika a vozidlo pravidelne pohybujú. Len malá zmena pozície stačí na to, aby sa tlak mohol sústrediť na inú časť pneumatiky. Zdvihnúť auto alebo motocykel však predstavuje dvojsečnú zbraň. Na jednej strane sú pneumatiky i tlmiče uvoľnené od kontaktu so zemou. Na druhej strane sa na zavesení kolies objavujú dôsledky pôsobenia gravitačnej sily, čo je pre tieto časti nezvyčajné zaťaženie, ktoré môže viesť k poškodeniu. Pri zdvíhaní je dôležité, aby ste to robili na rovnom povrchu. V opačnom prípade môžu podložky skĺznuť. Existujú tiež rôzne varianty skladovania pneumatík. Vzduchové vankúšiky - umiestnia sa nenafúknuté pred kolesá, následne sa na ne auto potlačí a vankúše sa nafúknu. Pred nafukovaním by ste sa mali uistiť, že pod vankúšmi nie sú ostré predmety. Môžete sa uistiť umiestnením dodatočnej podložky. Okrem toho musí byť tlak vzduchu pravidelne kontrolovaný a podľa potreby korigovaný, kým je vozidlo na vankúšoch. Platí to najmä vtedy, keď je vankúš vystavený vyšším teplotným výkyvom. Ostatné podložky na pneumatiky, nazývané aj chrániče pneumatík alebo pneumatiky pneumatík, pozostávajú z peny. Spôsob ich použitia je vo všetkých prípadoch rovnaký. Vankúšiky pomáhajú zabezpečiť, aby pneumatiky nemali žiadne ploché miesta napriek zaťaženiu zdola. Týmto spôsobom sa nemôžu deformovať. Vankúše sú však dosť drahé. Korekcia výšky, ktorá je poskytovaná takým spôsobom, je tiež obmedzená v závislosti od produktu. Môže dôjsť k tomu, že pneumatika s vysokou bočnou stenou bude tlačená na zem i napriek tomu, že sú na nej vankúše.